Lizz Wright. 2024. «Shadow».


Fy flate for ei plate dette har blitt. Lizz Wright, en av mine absolutte favoritt jazz-blues-soul vokalister. Dette er musikk som i alle fall går rett i fletta og sjelen på meg. Oppdaget dette utrolige talentet da jeg var på konserten hennes på Nasjonal Jazzscene i Oslo 16 mars 2019.

Denne plata kom ut 12 april i år og spilles i kveld:

Lizz Wright. 2024. «Shadow». Spotify.

Dette er et musikktips som helst ikke bør gå i glemmeboka uten å gi det et forsøk. Denne dama har jo en stemme som går gjennom marg og bein og sammen med flotte låter og kremgode arrangementer vil dette garantert gå hjem hos selv den mest kresne musikklytter (Tør jeg påstå). Lizz Wright har jo blitt et stort navn innen jazz-musikken etter hvert, men musikken er en jordnær jazz-blues-soul-gospel av ypperste merke, genial i sin enkelhet og som sitter nydelig i gode kvalitetshodetelefoner, eller et godt stereoanlegg. For all del ikke ødelegg denne musikalske gourmet-retten med dårlig avspillings-media.

Det er 20 år siden Lizz Wright debuterte med plateutgivelsen «Salt» (2003) og etter det har hun levert den ene delikate utgivelsen etter den andre. Selv fikk jeg skaffet meg et signert eksemplar av «Freedom & Surrender» som jeg har i platehylla mi og som jeg kjøpte av henne rett etter konserten på Victoria. Et fint minne om et møte med en hyggelig og blid dame. (9/10) (FCF-17/4-2024)

https://open.spotify.com/album/1bm8lycQzE0Hx7w0dgPOKW?si=-QCHJYrjR5qovZR0iYWwKA

file:///C:/Users/chfin/Downloads/Jazzwise%20Lizz%20Wright%20Album%20Interview.pdf

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VR-tur på tredemølla i dag: USA. 10573. New York. Rye Town, Port Chester.

Gratulerer med dagen i dag Alvin Lee! Uforglemmelig gitarist!

Hørt denne i kveld: John Lennon. 1990. «The Lost Sleepy Blind Lemon Lennon Album”