Taylor Swift. 2024. “The Tortured Poets Department”



Denne kom ut 19 april i år og er vel verdt å bruke litt tid på:

Taylor Swift. 2024. “The Tortured Poets Department”. Republic Records. Spotify.

Denne plata slo Ganske fort alle rekorder på strømminga til Spotify og hadde visstnok over en milliard strømminger på en uke, noe som aldri har skjedd før. Den solgte også 1, 4 millioner eksemplarer bare den første dagen ifølge Billboard. – Så er da også Swift tidenes superstjerne i USA. Godt er det da at hun faktisk er noe mer enn en kunstig oppblåst pengemaskin. Dama skriver gode låter med ganske gode og ofte selvbiografiske tekster.

«The Tortured Poets Department» er Swifts 11 studioalbum og har blitt en svært hørbar sak, til tross for at det er en musikkstil som jeg ikke så ofte låner øre til. Plata har fått toppkritikker nesten overalt og utgitt i flere versjoner som Anthology, som har over to timer med musikk og Deluxe versjonen som har et ekstra bonusspor og det er denne versjonen jeg har hørt på i kveld.

Jeg er litt usikker, men jeg tror ikke det er noen levende studio-musikere med her, kanskje kun computer-musikk med trommemaskiner og hele greia. Uansett er det gode arrangementer og produksjonen sitter godt i øreklokkene mine. Plata er produsert av Swift selv i samarbeide med produsentene Jack Antonoff og Aaron Dessner.

Jeg gir ikke denne 10 poeng fordi tieren er forbeholdt kjernen i platesamlinga mi og så synes jeg det blir litt vel glatt amerikapop. Men du verden det er fine saker dette her og jeg flesker til med en åtter. Det vil si at jeg kommer til å høre på denne plata flere ganger. Neste gang kanskje med litt mer fokus på tekstene som gikk litt hus forbi under første gjennomlytting. (8/10)

https://open.spotify.com/album/1Mo4aZ8pdj6L1jx8zSwJnt?si=sJVSHsJ9TX6xFQv-QYX2qA



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VR-tur på tredemølla i dag: USA. 10573. New York. Rye Town, Port Chester.

Gratulerer med dagen i dag Alvin Lee! Uforglemmelig gitarist!

Hørt denne i kveld: John Lennon. 1990. «The Lost Sleepy Blind Lemon Lennon Album”